greekrenaultnews
Φόρτωση...

Renault RS01: H 'κίτρινη τσαγιέρα'

Κάποια μονοθέσια μένουν στην ιστορία της Formula 1 για τα επιτυχημένα αποτελέσματα -πρωταθλήματα, νίκες, pole positions, ταχύτεροι γύροι- π...

Κάποια μονοθέσια μένουν στην ιστορία της Formula 1 για τα επιτυχημένα αποτελέσματα -πρωταθλήματα, νίκες, pole positions, ταχύτεροι γύροι- που έχουν χαρίσει στους οδηγούς τους. Κάποια άλλα, μένουν στην ιστορία για τις τεχνολογικές καινοτομίες που εισήγαγαν στο sport. Αναμφίβολα, η Renault RS01 ανήκει στη δεύτερη κατηγορία, ως το πρώτο μονοθέσιο που πήρε κίνηση από turbo κινητήρα προδιαγραφών Formula 1.

Η διευκρίνιση ''προδιαγραφών Formula 1'' έχει τη σημασία της. Υπερτροφοδοτούμενοι (supercharged) κινητήρες χρησιμοποιήθηκαν ήδη από τις πρώτες ημέρες του παγκόσμιου πρωταθλήματος το 1950, ενώ το 1971 στα GP Ολλανδίας και Ιταλίας οι Lotus 56B των Dave Walker και Emerson Fittipaldi αντίστοιχα, κινούνταν από τον αεροστρόβιλο (gas turbine) της Pratt&Whitney.

Έπρεπε όμως να έρθει το GP Βρετανίας του 1977 για να κάνει την παρθενική του εμφάνιση στο grid ένας turbocharged κινητήρας. Και υπεύθυνη για την καινοτομία που θα αποδεικνυόταν η πλέον καθοριστική τεχνολογική μεταβολή μέχρι την απαγόρευσή της στα τέλη του 1988, ήταν η Renault, η πρώτη που ''έσπασε το άβατο'' του 3λιτρου ατμοσφαιρικού κινητήρα: ενώ οι κανονισμοί από τα μέσα του 1960 επέτρεπαν τη χρήση ατμοσφαιρικού κινητήρα 3 λίτρων ή turbo κινητήρα 1.5 λίτρου, κανένας κατασκευαστής κινητήρων δεν είχε επιλέξει τη δεύτερη επιλογή. Η γαλλική εταιρία όμως, έχοντας επενδύσει στους turbo κινητήρες ήδη από το 1972 κατά τη συμμετοχή της σε αγώνες rally και πρωτοτύπων, επέλεξε το συγκεκριμένο δρόμο για την είσοδό της στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Το 1976, ο Jean Pierre Jabouille ανακηρύχθηκε πρωταθλητής στη Formula 2 χρησιμοποιώντας ένα μονοθέσιο δικής του σχεδίασης που κινούνταν από ένα turbo μοτέρ χωρητικότητας 2 λίτρων της Renault, επιμέλειας Francois Castaing και Bernard Dudot. Πάνω στο συγκεκριμένο κινητήρα, βασιζόταν και ο 1.5λιτρος turbo (με τουρμπίνα της Garrett, η σχέση συμπίεσης στο 7.0:1) ο οποίος θα κινούσε το πρώτο μονοθέσιο της γαλλικής εταιρίας στη Formula 1, την RS01, σχεδιασμένη από τον Andre de Cortanze και τον Jean Pierre Jabouille, που θα εκτελούσε και καθήκοντα οδηγού στο νέο εγχείρημα.
Ένα εγχείρημα με στρατηγείο το Viry-Chatillion της Γαλλίας, το οποίο θα χρηματοδοτούσε σχεδόν αποκλειστικά η γαλλική φίρμα λιπαντικών Elf, ενώ η επίσης γαλλική Michelin θα ήταν ο προμηθευτής ελαστικών. Η Michelin, επίσης πρωτάρα στη Formula 1, θα εισήγαγε άλλη μία καθοριστική τεχνολογική καινοτομία, τα radial ελαστικά.

Το ντεμπούτο της ''εθνικής ομάδας της Γαλλίας'' στη Formula 1 (όλοι οι συντελεστές της προσπάθειας ήταν βλέπετε Γάλλοι) προοριζόταν με την έναρξη του παγκοσμίου πρωταθλήματος του 1977. Σημαντικά προβλήματα όμως που αφορούσαν το χρόνο απόκρισης της τουρμπίνας (turbo lag) καθώς και τα υψηλά ποσοστά αναξιοπιστίας, καθυστέρησαν την προβλεπόμενη είσοδο στο sport. Αδιάσειστος μάρτυρας των προβλημάτων η ομολογία του καθ'ύλην αρμόδιου Jabouille: η RS01 ήταν ένα μονοθέσιο δυσκολοοδήγητο, λόγω της απότομης απόκρισης του turbo και της μη ενδεδειγμένης πρόσφυσης των ελαστικών της Michelin.

Έτσι λοιπόν, η RS01 βρέθηκε στο grid περίπου στα μέσα της χρονιάς, στο GP Βρετανίας. Και κατάφερε τρόπον τινά να κλέψει τις εντυπώσεις των ιθυνόντων των αντιπάλων ομάδων: ''έδιναν και έπαιρναν'' τα στοιχήματα για το πότε θα εκραγεί ο turbo V6! Οι άνθρωποι της Renault δεν πτοούνταν όμως από τα περιπαικτικά σχόλια των αντιπάλων τους.

Είχαν γνώση των προβλημάτων νεότητας που ευλόγως θα αντιμετώπιζαν και ήξεραν ότι θα απαιτούνταν και χρόνος και χρήμα μέχρι να έρθουν οι καρποί της επιτυχίας. Για το λόγο αυτό, η πρόκριση του Jabouille στον αγώνα του Silverstone ήταν ένα πολύ θετικό πρώτο βήμα. Η εγκατάλειψη του Γάλλου στον 16ο γύρο του αγώνα λόγω υπερθέρμανσης του κινητήρα ήταν αναμενόμενη όχι μόνο για τις άλλες ομάδες, αλλά και για την ίδια τη Renault. Ο λευκός καπνός που συνόδευσε το σπάσιμο του V6 ήταν η αιτία που ο Ken Tyrrell προσέδωσε στο μονοθέσιο το προσωνύμιο ''η κίτρινη τσαγιέρα''.

Η πρώτη διδακτική σεζόν της Renault περιλάμβανε τη συμμετοχή σε άλλους 4 αγώνες. Στο Zandvoort, που φιλοξενούσε το GP Ολλανδίας, ο Jabouille κατετάγη 10ος στις κατατακτήριες δοκιμές, εγκαταλείποντας όμως στον 39ο γύρο του αγώνα από σπασμένη ανάρτηση. Στη Monza, το ''ναό της ταχύτητας'', ο V6 κινητήρας ''παρέδωσε το πνεύμα'' μετά από 23 γύρους.
Στο Watkins Glen της Αμερικής, ο εναλλάκτης ήταν η αιτία για την εγκατάλειψη μετά από 30 γύρους. Ενώ στον Καναδά, στην τελευταία συμμετοχή για το 1977, για πρώτη και τελευταία φορά ο Jabouille δεν προκρίθηκε στον αγώνα.

Ο στόχος για το 1978 ήταν η προοδευτική βελτίωση αγώνα με τον αγώνα, με κύριο μέλημα την επίλυση των προβλημάτων αξιοπιστίας. Η ομάδα δε συμμετείχε στα 2 πρώτα GP της σεζόν (Αργεντινή και Βραζιλία). Η RS01 εμφανίστηκε εκ νέου στα paddocks του Kyalami της Νότιας Αφρικής και πάλι με ένα μονοθέσιο για τον Jabouille. Ο general manager Gerard Larrousse είχε κάθε λόγο να νιώθει δικαιωμένος μετά τις κατατακτήριες δοκιμές. Το υψηλό υψόμετρο στο οποίο ήταν κατασκευασμένο το circuit έδινε στο Γάλλο την πεποίθηση ότι ο turbo κινητήρας θα είχε ένα μικρό προβάδισμα σε σχέση με τους ατμοσφαιρικούς. Η εξαιρετική 6η θέση του Jabouille στις κατατακτήριες δοκιμές ισχυροποίησε τον εν λόγω ισχυρισμό. Στον αγώνα όμως, ο κινητήρας δεν άντεξε και η χρονιά ξεκίνησε με εγκατάλειψη.

Στο Πριγκιπάτο του Monaco, θα ''έσπαγε το ρόδι'' των συνεχόμενων εγκαταλείψεων. Ο Jabouille τερμάτισε 10ος, 4 γύρους πίσω από τον νικητή Patrick Depailler. Στο μεθεπόμενο του Monaco Grand Prix, στην Ισπανία, σημειώθηκε ο 2ος τερματισμός, αυτή τη φορά στην 13η θέση. Εντωμεταξύ, η νίκη της Renault στις 24 ώρες του Le Mans έστρεψε πλέον όλο το ενδιαφέρον και τις δυνάμεις της στο project της Formula 1. Και παρά το γεγονός ότι μετά την Ισπανία ακολούθησαν 7 συνεχόμενες εγκαταλείψεις, τα σημάδια βελτίωσης στην απόδοση ήταν εμφανέστατα. Αποκορύφωμα ήταν η 3η θέση στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Αυστρίας (στο οποίο, όπως και στο Kyalami, υπήρχε προβάδισμα λόγω του υψηλού υψομέτρου) και του GP Ιταλίας (σε μία πίστα όπου ξεχώριζαν οι ισχυροί κινητήρες).

Στο Watkins Glen, προτελευταία παράσταση για το 1978, ήρθε επιτέλους και ο πρώτος τερματισμός στους βαθμούς. Ο κινητήρας άντεξε και ο Jabouille αντίκρισε 4ος την καρώ σημαία. Η χρονιά θα έκλεινε με άλλον έναν τερματισμό, στη 12η θέση στο Montreal του Καναδά. Επί συνόλου 14 αγώνων, ο απολογισμός έκλεισε με 10 εγκαταλείψεις και 4 τερματισμούς. Στο πρωτάθλημα Οδηγών, ο Jabouille ήρθε 17ος ενώ η Renault κατετάγη 12η στο αντίστοιχο των Κατασκευαστών.

2 ήταν τα συναγόμενα συμπεράσματα στα τέλη του 1978:
Πρώτον, η καθολική επικράτηση του ground-effect, αεροδυναμικής καινοτομίας που εμπνεύστηκε ο Colin Chapman της Lotus. Όλες σχεδόν οι ομάδες έσπευσαν να υιοθετήσουν τη συγκεκριμένη λύση ενόψει του πρωταθλήματος του 1979. Δεύτερον, το μέλλον ανήκε στους turbo κινητήρες. Ο ενδοιασμός που υπήρχε λόγω των προβλημάτων αξιοπιστίας και του υψηλού κόστους εξέλιξης αργά ή γρήγορα θα καμφθόταν. Κατά το χρόνο σχεδίασης της RS01, το βάρος έπεσε περισσότερο στο θέμα της απόδοσης του turbo κινητήρα παρά στο αεροδυναμικό μέρος. Για το λόγο αυτό, όπως είχαν διαμορφωθεί αεροδυναμικά οι συνθήκες, ήταν επιτακτική η σχεδίαση της διαδόχου της RS01.

Το νέο μονοθέσιο όμως, η Renault RS10, δεν θα ήταν έτοιμο παρά μόνο στον 5ο αγώνα του 1979, στη Jarama της Ισπανίας. Όπερ και σήμαινε ότι στην πρώτη σεζόν πλήρους συμμετοχής, η RS01 θα ήταν το ''όπλο'' στα χέρια του Jean Pierre Jabouille, αλλά όχι μόνο, καθώς για πρώτη φορά θα πλαισιωνόταν από team-mate, το συμπατριώτη του Rene Arnoux. Στην Αργεντινή, εναρκτήριο αγώνα του πρωταθλήματος, εγκατέλειψαν αμφότεροι. Στη Βραζιλία, μόνο ο Jabouille κατάφερε να τερματίσει, στη 10η θέση. Στην πίστα όπου είχε φανεί για πρώτη φορά η δυναμική του turbo κινητήρα, στο Kyalami, επρόκειτο να έρθει η μεγαλύτερη διάκριση για την RS01. Ο Jabouille πέτυχε την πρώτη και τελευταία pole position για την ''κίτρινη τσαγιέρα'', αλλά στον αγώνα εγκατέλειψε (όπως και ο Arnoux).

Στον επόμενο αγώνα στο Watkins Glen, οι ιθύνοντες της ομάδας αποφάσισαν, για λόγους ασφαλείας, να αποσύρουν τον Arnoux μετά το σφοδρό ατύχημα του Jabouille στις ελεύθερες δοκιμές του Σαββάτου. Στην Ισπανία, έκανε ντεμπούτο η RS10, που θα αντικαθιστούσε την RS01. Μόνο ο Jabouille όμως θα οδηγούσε το νέο μονοθέσιο τόσο στην Ισπανία όσο και στο Βέλγιο, ενώ ο Arnoux θα έτρεχε στους συγκεκριμένους αγώνες με την RS01, εν αναμονή της κατασκευής και της δικής του RS10. Στη Jarama λοιπόν, θα πετύχαινε τον τελευταίο τερματισμό (9η θέση) ενώ στο Zolder το κύκνειο άσμα της RS01 θα συνοδευόταν από εγκατάλειψη.

Μόλις στον 4ο αγώνα συμμετοχής της RS10, η Renault θα πετύχαινε έναν ιστορικό θρίαμβο εντός έδρας, στην πίστα Dijon-Prennois. Στον αγώνα που έμεινε στην ιστορία για τη μνημειώδη μάχη μεταξύ του 2ου Gilles Villeneuve και του 3ου Rene Arnoux, ο νικητής Jean Pierre Jabouille θα πετύχαινε την πρώτη νίκη για τη Renault, τη Michelin και τους turbo κινητήρες στην ιστορία της Formula 1. Σε άλλη μια πίστα κατασκευασμένη σε υψηλό υψόμετρο, ο ισχυρισμός του Gerard Larrousse βρήκε έρεισμα για ακόμη μια φορά.

Και μπορεί να ήταν η RS10 το μονοθέσιο που πήρε την πρώτη νίκη για τους turbo κινητήρες, εντούτοις ο ρόλος της RS01 δεν κρίνεται λιγότερο σημαντικός. Το 2007 μάλιστα, στα πλαίσια της 30ής επετείου από το ντεμπούτο στο Silverstone, η Renault έβαψε την R27 στα χρώματα της προγόνου της. Mια πρόγονο που όλοι οι συντελεστές των τότε ημερών (Andre de Cortanze, Francois Castaing, Jean Pierre Jabouille, Gerard Larrousse, Jean Sage, Michel Tetu, Bernard Dudot), θυμούνται με νοσταλγία και περηφάνια.

Η ηθική δικαίωση ήρθε λίγα χρόνια μετά:

Ο Ken Tyrrell, εμπνευστής του προσωνυμίου ''κίτρινη τσαγιέρα'', θα επέλεγε τον turbo κινητήρα της Renault για την ομάδα του.

Renault RS01 (1977-1979)

Σχεδιαστής: Andre de Cortanze, Jean Pierre Jabouille
Κινητήρας: Renault V6 1.5 λίτρου
Κιβώτιο: 6 σχέσεων, Hewland
Καύσιμα-λιπαντικά: Elf
Ελαστικά: Michelin
Αγώνες: 28
Οδηγοί: 15. Jean Pierre Jabouille (26 αγώνες) 16. Rene Arnoux (6
αγώνες)
Νίκες: -, καλύτερη θέση 4η (Watkins Glen 1979)
Pole positions: 1 (Kyalami 1979)
Βαθμοί: 3











ΠΗΓΗ/Photos:pitlane.gr

Turbo 8656662592140916136

Δημοσίευση σχολίου Default Comments Disqus Comments

Αρχική σελίδα item

Renault News

Ενημερωθειτε μεσω Email

Τυχαια Αρθρα

Flickr Photos